Kuolleena syntyneelle lapselle ei ilmeisesti pidetä hautajaisia. Mikä on rajana että hautajaiset pidetään. Esim. hätäkaste?

Kysytty

Kuolleena syntyneelle lapselle ei ilmeisesti pidetä hautajaisia. Mikä on rajana että hautajaiset pidetään. Esim. hätäkaste?

Vastaus

Vastattu

Hätäkaste on ollut rajana muinoin. Nykyään 22. raskausviikolla tai sen jälkeen kohdussa kuolleelle tai 500 g painavalle kuolleena syntyneelle lapselle järjestetään aina hautajaiset.

Aikaisemminkin kuolleelle sikiölle voidaan järjestää hautajaiset, jos perhe näin tahtoo. Tarkemmin Duodecim-lehdessä: https://www.duodecimlehti.fi/duo91652