Kuoleentuuko kirjastokortti automaattisesti väestö-ja digiviraston tietojen perusteella?

Kysytty

Hei!
Kuoleentuuko kirjastokortti automaattisesti väestö-ja digiviraston tietojen perusteella, kun henkilö kuolee vai pitääkö kuolettaa erikseen?

Vastaus

Vastattu

Vaski-kirjastot eivät saa mitään tietoja väestörekisteristä tai mistään muultakaan taholta eli kuolemasta pitäisi ilmoittaa kirjastoon. Samalla tarkastetaan lainatilanne yms. ja poistetaan asiakastiedot.

Sama koskee muitakin yhteystietoja. Moni asiakas luulee tehdessään osoitteenmuutoksen, että siitä ilmoitetaan kirjastoon, mutta emme saa ilmoitusta. Käyttösäännöissä sanotaankin, että on asiakkaan vastuulla ilmoittaa, jos yhteystiedot muuttuvat (osoite, s-posti, puhelinnro).

Vaski-kirjastojen käyttösäännöt (finna.fi)