Kuoleeko Suomessa vuodessa saman verran miehiä ja naisia kuin muissa pohjoismaissa suhteessa väkilukuun?

Kysytty

Kuoleeko Suomessa vuodessa saman verran miehiä ja naisia kuin muissa pohjoismaissa suhteessa väkilukuun?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vastausta kysymykseen ei voi antaa pelkästään väestömäärään suhteutettujen lukujen avulla, sillä Pohjoismaiden väestöissäkin on ikärakenteessa eroja ja kuolleisuuden mittaamiseksi tulee eri maiden kuolleisuus ikävakioida.
Siksi tarkastelu tulisi tehdä elinajanodotteiden avulla. Elinajanodote on ikävakioitu luku, joka mahdollistaa vertailukelpoisen vertailun.
Tilastokeskuksen "Suomi numeroina" -palvelusta löytää valmiin taulukon, jossa on Suomen O-vuotiaiden elinajanodote vuodesta 1990 alkaen => http://tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_vaesto.html#vaestonmuutokset

Pohjoismaisen vertailun löytää mm. Pohjola numeroina 2013 -taskutilastosta (pdf, sivulla 11) => http://www.norden.org/fi/julkaisut/julkaisut/2013-766

0 ääntä

Kommentit

Suomen eläkejärjestelmä on tappavan epäoikeudenmukainen.

Elinaikaodote ei ole oikea mittari tähän. Se on porvareita suosiva mittari.

Lähes puolet suomalaisista kuolee ennen keskimääräistä elinikää.

Vain vähän yli puolet suomalaisista elää yli keskimääräisen eliniän.

- Valta- ja rahaeliitit eivät kuulu aikaisin kuolevien ryhmään.
- He kuuluvat ryhmään, jossa eläkkeelle lähdetään hyvissä ajoin ja sen jälkeen eletään (liian?) pitkään.
- He saavat parhaan terveydenhoidon. Sellaisen, josta työläiset voivat vain nähdä unia.

- Työläiset, jotka kuolevat liian varhain pois joutuvat raatamaan heille nämä asiat, monien muiden asioiden lisäksi.
- Se kaikki on poissa työläisten omista elämistä ja elämän laadusta.

- Siksi on rehellistä ja totuudellista sanoa, että valta- ja rahaeliittien aikaiset eläkkeet ovat rikollisia.
- Heidän aikaiset eläkkeensä ja pitkät elämänsä ovat työläisiltä varastettua elämää.
- Heidän ylisuuret eläkkeensä on revitty työläisten selkänahoista.

Yhteiskunta pitää muuttaa sellaiseksi, että pyritään siihen, että kaikki elävät yli keskimääräisen eliniän eikä vain puolet, ne hyvin toimeentulevat.

Kun eläkeiän nostosta puhutaan ja tätä asiaa hivutetaan eteenpäin, niin on ehdottomasti tiedostettava edellä olevat asiat.

Suomessa öky-mies elää 12,5 - 16 vuotta pidempään kuin köyhä mies.

Naisilla vastaavaa ero on 6,8 vuotta.

Eläkkeelle siirtymisen tulee alkaa tapahtumaan yhteiskuntaluokan, ahnehditun ja riistetyn varallisuuden ja työssäolovuosien mukaan.

Eli öky-mies tehköön töitä 12,5 – 16 vuotta pidempään kuin köyhä mies ja öky-nainen 6,8 vuotta pidempään kuin köyhä nainen.

Jos ökyt saavat tarvittavat työssäolovuodet (heidän kohdallaan n. 52,5 vuotta) kasaan, niin sitten eläkkeelle vaan.

- Ökylle elämää ja opiskelua 31 vuotta, töitä 52,5 vuotta, eläkkeelle 83,5 -vuotiaana ja siinä jää vielä lähes parikymmentä vuotta rellestää eli hautaan n. 100 -105 -vuotiaana.

- Työläiselle elämää ja opiskelua 25 vuotta, töitä 40 vuotta, eläkkeelle max 65 -vuotiaana ja siinä jää hyvässä lykyssä parikymmentä vuotta eläkeaikaa ja hautaan n. 80 - 85 -vuotiaana.

Mm. Itävallassa on käytössä eläkejärjestelmä, jossa muun muassa kolmivuorotyöläiset, ulkona jatkuvasti työskentelevät ja monet muut raskaassa ammatissa toimivat pääsevät eläkkeelle nuorempina kuin kevyemmän työn tekijät.