KUn vihollinen ottaa sotilaan sotavangiksi, antaako tämä viholliselle yleensä nimensä, sotilasarvonsa ja numeronsa? Vai mitä? Onko kyseessä tuntolevyssä oleva…

Kysytty

KUn vihollinen ottaa sotilaan sotavangiksi, antaako tämä viholliselle yleensä nimensä, sotilasarvonsa ja numeronsa? Vai mitä? Onko kyseessä tuntolevyssä oleva numero? Onko se tunniste, sotilasnumero vai mikä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Geneven III sopimuksen eli Sotavankisopimuksen mukaan vanki on velvollinen antamaan vain suku- ja etunimen, sotilasarvon, syntymäaikansa,tuntolevyn tai kantakortin numeron tai vastaavat tunnistetiedot. Henkilökorttia ei missään olosuhteissa saa ottaa pois. Henkilökortti on rinnastettavissa passiin.
Lähde: Rosen, Gunnar, Parkkari Juhani: Sodan lait : käsikirja; Edita 2004