Kun teen melodian pitääkö se olla sovitettu valmiiksi vai riittääkö se että olen tahnyt melodia ja kirjoittanut sen nuotille jotta voisin vaatia korvausta jos…

Kysytty

Kun teen melodian pitääkö se olla sovitettu valmiiksi vai riittääkö se että olen tahnyt melodia ja kirjoittanut sen nuotille jotta voisin vaatia korvausta jos joku haluaa käyttää se omissa esiintymisissaan? Olen tehnyt monta sävellyksiä mutta en ole sovittanut niitä vielä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeus syntyy Suomen lain mukaan automaattisesti, kun itsenäiseksi ja omaperäiseksi tulkittavissa oleva teos on syntynyt. Laki ei ota kantaa siihen, missä muodossa teos on. Esimerkiksi ääninauhalle hyräilty melodia voi saada suojaa, samoin nuottiviivastolle piirretty melodia. Mitään vaatimusta sovituksesta tai vastaavasta ei laki sisällä.

Korvauksen saaminen edellyttää kuitenkin liittymistä säveltäjien tekijänoikeutta valvovan Teosto ry:n asiakkaaksi. Teosto ei voi kerätä ja tilittää korvauksia teoksista, joita ei ole lisätty teosrekisteriin. Sävellyksesi saavat kyllä automaattisesti tekijänoikeuden suojan, mutta käyttökorvauksia voi saada vain tekijänoikeusjärjestöjen kautta.

Heikki Poroila 12.1.2014