Otsikko
Kun sanotaan, että joku viisastelee, viitataan erityisesti sanoman tuottajan ja vastaanottajan väliseen vallan epäsuhtaan. Mitä tämä tarkoittaa? Mihin vallan…

Kysytty

Kun sanotaan, että joku viisastelee, viitataan erityisesti sanoman tuottajan ja vastaanottajan väliseen vallan epäsuhtaan. Mitä tämä tarkoittaa? Mihin vallan epäsuhtaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En ole itse koskaan törmännyt kysyjän mainitsemaan "vallan epäsuhtaan". Sekä oman kokemukseni että erilaisten hakuteosten mukaan "viisastella" tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että korjaillaan toisen puheessa merkityksettömiä yksityiskohtia, saivarrellaan, ollaan nenäkkäitä jne. Mitään muodollista suhdetta ei puhujan ja "viisastelijan" välillä tarvitse olla.

"Viisastelu" koetaan ärsyttävänä puhetapana ja siitä voidaan moittia käytännössä ketä tahansa - paitsi ettei tietenkään alisteisessa asemassa oleva voi moittia komentelijaansa yhtään mistään vaan joutuu pitämään "mölyt mahassaan". Ehkä ilmaisussa on hitusen sitä, että "viisasteluun" turvautuvat useammin ne, joitten objektiivinen asema ei ole erityisen vahva. Lapsethan ovat usein tavattoman taitavia "viisastelijoita" kiinnittäessään huomiota yksityiskohtiin, joista aikuinen ei piittaa.

Heikki Poroila

9 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Juu. Viisastelu on typerää käytöstä, luullaan olevansa fiksukin ja parempi, ei musta sanoilla oo merkitystä, musta viisastelu tarkottaa, oikaistaan rehellisyyttä ja sitä puhetta sillee mm ivallisesti ja lapsilla tosiaan on paha tapa olla viisastelijoita, siinä tehdään virhekin monta kertaa, viisastellaan mut ollaanki väärässä, mm ironistakin, heh, si tullaan pahalle päälle ku hävettää tai oltiinkin väärässä, ite en tykkää viisastelusta, luulee olevansa fiksumpiki.