Kun ranskalainen laulajatar Frehel oli vielä elinaikoinaan olemassa, oliko hän yhtä suosittu kuin nykyään? Yksi hänen kappaleestaan - Si tu n'étais pas là - on…

Kysytty

Kun ranskalainen laulajatar Frehel oli vielä elinaikoinaan olemassa, oliko hän yhtä suosittu kuin nykyään? Yksi hänen kappaleestaan - Si tu n'étais pas là - on tunnettu Spotifyssa, mutta onko sekin vain Amelie -elokuvan ansiosta?

Vastaus

Vastattu

Kyseisen kappaleen suuri suosio on nimenomaan "Amelie"-elokuvan ansiota. Fréhel (1891-1951) oli suosittu laulaja Ranskassa erityisesti 1920- ja 1930-luvuilla. Hän esiintyi monissa tuon ajan suosituissa elokuvissa (esim. Pépé le Moko) ja oli haluttu esiintyjä Ranskan estradeilla. Hän oli kuitenkin pahasti alkoholisoitunut ja huumeriippuvainen, mikä pilasi lopulta hänen uransa. Hän vetäytyi addiktioidensa vuoksi pois julkisuudesta viimeisinä vuosinaan, vaikka hänellä olisi ollut esiintyjänä kysyntää myös Ranskan ulkopuolella. "Amelie"-elokuvan kautta hänen laulunsa ovat tavoittaneet jälleen uusia sukupolvia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A9hel