Kun pitäis litteroida tunnin radio-ohjelma niin onko kirjastolla sellaisia vempaimia että se sujuisi sutjakammin kuin tään forward stop näpyttelyn kautta ?

Kysytty

hei ! kun pitäis litteroida tunnin radio-ohjelma niin onko kirjastolla sellaisia vempaimia että se sujuisi sutjakammin kuin tään forward stop näpyttelyn kautta ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyjä ei kerro mitään tekniikasta, jolla radio-ohjelma on nauhoitettu, joten kysymykseen on teknisesti vaikea vastata. Lähtökohtana on kuitenkin pidettävä sitä, että useimmat modernit tallennuslaitteet ovat sellaisia, että tallennuksen siirtäminen jossain yleisessä formaatissa toiseen laitteeseen on aika työlästä.

Olennainen kysymys kuitenkin liittyy siihen, mitä kysyjä tarkoittaa "litteroinnilla". Jos tarkoitetaan ohjelmaa, joka tunnistaa puheen ääni-informaation mukaan ja "kirjoittaa" sen tekstinkäsittelyohjelmaan reaaliaikaisesti, lienee tekniikka vielä suhteellisen alkeellista enkä ainakaan itse tunne tällaisia kuluttajalle suunnattuja ohjelmia (tekstin puheeksi muuttavia lienee paremmin).

Tällainen "sihteerin korvaaja" olisi varmasti tervetullut väline, joten jos jollakulla kollegalla tai tämän palstan lukijalla on parempaa tietoa, kertokaa ihmeessä.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto