Voivatko kuntien nimet kadota kuntaliitoksissa?

Kysytty

Kun on sellaisiakin kuntia, joissa mikään tietty paikka ei ole kuitenkaan senniminen kuin kunta, kuten esimerkiksi Hausjärvi-nimistä paikkaa ei varsinaisesti ole, vaan kunnan keskus on nimeltään Oitti, niin olisiko siis niin, että jos Hausjärvi liitettäisiin johonkin toiseen kuntaan, Hausjärvi-nimistä paikkaa ei olisi enää millään lailla olemassa?

Vastaus

Vastattu

Tämä on tietysti spekulaatiota, mutta kuntaliitoksissa nimi ei välttämättä katoa kokonaan käytöstä. Kun uusi kunta koostuu useammasta entisestä kunnasta, saatetaan tiettyä uuden kunnan osaa kutsua vanhalla nimellä. Esimerkiksi Sastamala syntyi kuntaliitoksen kautta, mutta sen keskustaajamaa kutsutaan yhä Vammalaksi. Sastamalasta löytyy tietoa esimerkiksi Wikipedian artikkelista osoitteesta https://fi.wikipedia.org/wiki/Sastamala.

Jos leikitellään ajatuksella, että pääkaupunkiseudun kunnat liittyisivät yhteen ja ottaisivat uuden nimen, luultavasti vanhat kunnat jäisivät alueellisiksi nimiksi. Helsinki olisi silloin sen tietyn osan nimitys, jolla olisi luultavasti yhtä omia kaupunginosiaan kuten nykyäänkin. Toisaalta vaikka jokin nimi katoaisi virallisesta käytöstä, se voi silti elää arkikielenkäytössä. Nimet eivät katoa olemasta tuosta vain edes virallisilla päätöksillä.

1 ääntä

Kommentit

Mm. Riihimäki on aikoinaan sijainnut Hausjärven kunnassa (samoin kuin Lahti sijaitsi Hollolan kunnassa). On aika vaikea uskoa että juuri Hausjärvi katoaisi kokonaan. Jotkut uudemmat kunnat joilla ei ole pitkää historiaa on helpompi pyyhkäistä pois kuin nämä vanhat.

Anjalankoskihan oli tällainen tapaus. Se kun liitettiin Kouvolaan, ei ollut enää mitään "Anjalankoskea", vain sen entiset osat Anjala ja Myllykoski sun muut.