Kun ollaan raskaana, miten tai mistä laskettu aika määritetään?

Kysytty

Kun ollaan raskaana, miten tai mistä laskettu aika määritetään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kodin uusi lääkärikirja (Valitut palat,2006, ISBN 9515846676)sivulla 821 sanotaan, että raskauden kestoaika eli gestaatioikä lasketaan perinteisesti viimeisten kuukautisten alkamispäivästä lukien. Tosiasiassa raskaus alkaa hedelmöitymisestä, joka tapahtuu 28 vuorokauden pituisessa kuukautiskierrossa 14 vuorokauden kuluttua kuukautisten alkamisesta eli 14 päivää ennen odotettavissa olevien kuukautisten tuloa. Hedelmöitymishetkeä on ilman laboratoriokokeita vaikea määrittää, kun taas viimeisten kuukautisten alkamispäivä on yleensä tiedossa.
Synnytyksen laskettu aika on 280 päivää (40 viikkoa) viimeisten kuukautisten alkamispäivästä lukien.

Kaks'plus -lehden nettisivustollakin sanotaan, että "laskettu aika voidaan määrittää viimeisten kuukautisten alkamispäivästä. Yleensä laskettua aikaa vielä tarkennetaan ultraäänitutkimuksessa. Alle 12. viikon raskauksissa sikiön pää-perämitta, 16.-18. viikon raskauksissa sikiön laki- ja reisiluumitta suhteutetaan tiettyyn taulukkoon, joka kertoo synnytyksen oletuspäivän. Mittausvirhe voi olla tässä vaiheessa raskautta 5 vuorokautta molempiin suuntiin."