Kun olin 90-luvulla ala-asteikäinen tyttö, tuolloin vielä leikittiin paljon suosittuja "läpsytysleikkejä", joissa siis taputettiin kaverin kanssa käsiä yhteen…

Kysytty

Hei! Kun olin 90-luvulla ala-asteikäinen tyttö, tuolloin vielä leikittiin paljon suosittuja "läpsytysleikkejä", joissa siis taputettiin kaverin kanssa käsiä yhteen erilaisten laulujen ja lorujen rytmiin. Yhden laulun alkuperä on usein mietityttänyt minua ja siskoani, sillä emme tunne ketään, joka muistaisi erään usein rallattamamme laulun, paitsi ne, joille opetimme sen itse. Osaisitteko kertoa, mistä tämä laulu on lähtöisin, kuka sen on kirjoittanut, tai mistä olemme saattaneet noin groteskin laulun pieninä lapsina oppia?

Laulun sanat menevät näin:

"Pappani osti mulle terävän puukon
Sillälailla tällälailla terävän puukon
Pappani osti mulle terävän puukon
Muistoksi markkinoilta

Pappani kielsi mua lyömähästä
Sillälailla tällälailla lyömähästä
Pappani kielsi mua lyömähästä
Puukolla terävällä

Tulin minä sitten lyöneheksi
Sillälailla tällälailla lyöneheksi
Tulin minä sitten lyöneheksi
Puukolla terävällä

Jouduin minä sitten Viipurin linnaan
Sillälailla tällälailla Viipurin linnaan
Jouduin minä sitten Viipurin linnaan
Viideksikymmeneksi vuodeksi

Minusta tehtiin luusoppaa
Sillälailla tällälailla luusoppaa
Minusta tehtiin luusoppaa
Muille Viipurin vangeille

Puukkoni lyötiin takapihan pölkkyyn
Sillälailla tällälailla takapihan pölkkyyn
Puukkoni lyötiin takapihan pölkkyyn
Tavataan taivaan porteilla!"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkkaa vastausta kysymykseen ei nyt löytynyt, mutta jotakin yleistä siitä voi sanoa. Tällaiset läpsytys- tai taputusleikit rantautuivat Suomeen 1980-luvulla ilmeisesti Ruotsin kautta. Pohjoismaissa niitä oli leikitty jo jonkin aikaa ja Britten saarilla sekä Keski-Euroopassa leikit ovat vielä vanhempaa perua. Kirjassa Betoni kukkii (1989; ISBN 951-717-565-5) kerrotaan, että vuonna 1985 taputusleikit olivat levinneet pääkaupunkiseudulta ainakin Kemiin asti. Tällaisia jäljittelemällä leviäviä kulttuuri-ilmiöitä nimitetään nykyään joskus meemeiksi.

Taputusleikeissä laulettiin tuttuun tai helposti opittavaan melodiaan istutettuja "väänneltyjä" sanoituksia. Osa teksteistä oli äänteillä leikittelevää "sianenglantia", osa oli lähtöisin suomalaisista lastenlauluista ja kansanlauluista. Myös television viihdeohjelmista kuultuja lauluja käytettiin taputusleikeissä.

Taputusleikkien lauluteksteissä suosittiin rajuja, pelottavia ja lasten näkökulmasta arkaluonteisia aiheita. "Pappani osti..." -laulun raaka aihepiiri viittaa ehkä Etelä-Pohjanmaan häjyihin. Laulussa kertautuva "sillälailla tällälailla" -fraasi ja tekstin rytmi ovat tuttuja esimerkiksi juomalaulusta, joka alkaa sanoin "Matalasta torpasta tämä poika lähti".

Aiheiden tabuluontoisuuden takia taputusleikkien lauluja ei levitetty oman ryhmän ulkopuolelle. Suullisena perinteenä laulut ja leikkitavat kuitenkin levisivät kohderyhmien välillä paikkakunnilta toisille, joten on täysin mahdollista, että eteläpohjalainen laulu on omaksuttu taputusleikkiin aivan toisella puolella Suomea. Laulu on voinut tulla yhden kotikuntaa vaihtaneen koululaisen mukana.

Taputusleikeistä on lisätietoa Ylen sivulla: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/07/04/nostalgiatrippi-lapsuuden-taput…

Juha Sutela
Oulun kaupunginkirjasto

7 ääntä

Kommentit

Hei,
minulle oma pappani opetti tuon lauluna kun olin lapsi...1970-lvulla. Pappa oli kotoisin Isosta-Kyröstä. Asuimme Hämeessä, Tampereella. Nyt googlettelin ja oli hauska löytää täältä tietoa tuosta. Ihan vähän erilaiset sanat muutamassa säkeessa; ...."sitte mut pantiin Viipurin linnaan, sillälailla tällälailla Viipurin linnaan...kahdeksi kymmeneksi vuodeksi. Olin minä ollut jo kymmenen vuotta, sillälailla...., kymmenen vuotta, olin minä ollut jo kymmenen vuotta, mutta toisella kymmenellä kuolin...luistani tehtiin spotlannin soppaa, sillälailla...., muille vangeille syötäväks. Puukkoni iskettiin takapihan pölkkyyn, sillälailla...., takapihan pölkkyyn, puukkoni iskettiin takapihan pölkkyyn, muistoksi menneiltä ajoilta."

Vuonna 1977 ekaluokkalaisena Oulussa jo läpytettiin tämän ’pappani osti mulle terävän puukon’ -laulun tahtiin. Toinen renkutus oli ’Annelijaana’, jossa oli vähän erilaiset läpytykset