Kun näytän taskulampulla taivaalle ,niin matkaako valo ikuisesti eteenpäin universumissa yhtä voimakkana ? (Einsteinin suhteellisuusteorian mukaan massaton…

Kysytty

Kun näytän taskulampulla taivaalle ,niin matkaako valo ikuisesti eteenpäin universumissa yhtä voimakkana ?
(Einsteinin suhteellisuusteorian mukaan massaton hiukkanen ei voi pysähtyä. Massatonta hiukkasta ei saa kiinni, sillä se liikkuu kaikkien havaitsijoiden mielestä samalla nopeudella, valon nopeudella.)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eipä taida matkata. Tyhjiössä (esim. avaruudessa) valo etenee suoraviivaisesti, mutta avaruuteen pääsyä estää mm. ilmakehä, johon valo osittain imeytyy tai heijastuu siitä.