Kun Mannerheimin tapasi Hitlerin ja neuvotteli junavaunussa, mukanaan presidentti Ryti ja pääministeri Rangell ja muita, mitä ruokia ja juomia siellä…

Kysytty

Kun Mannerheimin tapasi Hitlerin ja neuvotteli junavaunussa, mukanaan presidentti Ryti ja pääministeri Rangell ja muita, mitä ruokia ja juomia siellä tarjoiltiin? Onko siitä jotain tarkempaa tietoa? Kuvissa ja filminpätkissä näkyy että jotain tarjoiltiin vaunussa oleville. Olivatko suomalaiset isännät järjestäneet ruuat ja juomat, vai olivatko saksalaiset vieraat tuoneet jotain?

Vastaus

Vastattu

Jukka Partasen kirja Mannerheim ja Hitler kertoo Mannerheimin juhlalounaan tarjoilusta seuraavaa:

"Tiedettiin yleisesti, että Hitler oli kasvissyöjä eikä käyttänyt alkoholia. Korkealle juhlavieraalle oli valmistettu edellisenä iltana presidentinlinnassa pikaisesti omat ruoat. Lounaan alkuruokana tarjottiin muna-riisi- sekä kaalipiirakoita, joita myös Hitler söi. Keitetyn lohen asemesta hänelle tarjottiin parsakeittoa. Pääruokana olleen täytetyn hanhen tilalle Hitlerille tuotiin vihannesvanukas. Myöskään jälkiruokana ollutta hedelmäsalaattia hän ei syönyt, sillä sen valmistuksessa oli käytetty alkoholia."

"Hitler ei myöskään juonut aterian yhteydessä tarjottuja viinejä, Dienheimerin vuosikerran 1937 valkoviiniä, Chateau Bel-Gir -punaviiniä sekä Pommeryn samppanjaa. Ruokajuomana oli myös olutta. Hitler joi aterialla teetä. Lisäksi hänen lasiinsa kaadettiin kivennäisvettä pullosta, jota vaunun ovella hänen näkyvissään seissyt saksalainen sotilashenkilö piteli."