Kun lintuja rengastetaan, miten linnut reagoivat? Voisi kuvitella että esim sydän hakkaa kovasti.

Kysytty

Kun lintuja rengastetaan, miten linnut reagoivat? Voisi kuvitella että esim sydän hakkaa kovasti.

Vastaus

Vastattu

Varmasti rengastettava lintu stressaantuu jonkin verran ja sen sydän esim. sykkii nopeammin kuin tavallisesti.

Lintujen rengastaminen on kuitenkin luvanvaraista toimintaa, jota harjoittavat koulutetut rengastajat eettisten ohjeiden mukaan. Siksi lintujen stressi saadaan pidettyä luultavasti minimissä. Luonnontieteellinen museo huolehtii rengastajarekisteristä ja käyttää rengastustietoja erilaisissa tutkimuksissa.  Luomus.fi Miten rengastajaksi sekä Luomus.fi eettinen ohjeisto

Tarkempaa tietoa lintujen reaktioista voi kysyä kokeneilta rengastajilta esim. Birdlife lintuverkko tai Luonnontieteellisen museon facebook