Kun kullasta valmistetaan harkkoja joita itsenäiset valtiot ostavat perusvaurauttaan turvaamaan niin missä näitä harkkoja valmistaa ja kuka siihen…

Kysytty

Kun kullasta valmistetaan harkkoja joita itsenäiset valtiot ostavat perusvaurauttaan turvaamaan niin missä näitä harkkoja valmistaa ja kuka siihen tarkoitukseen, ja kuinka harkkojen valmistaja saa pätevyyden käyttää leimaa harkoissa jotka menevät myyntiin. Mikä on raaka kullan hinta valmiin kultaharkon hintaan verrattuna.

Mitkä ovat ne kultakaivokset ja missä päin maailmaa joista löytyy harkkojen valmistukseen sopivaa kultaa, ja ei yhtään tärkeämmin kysymyksenä: Kuinka paljon vettä tarvitaan yhden harkon valmistamiseen puhdistamattoman kullan maanpinnalle tuonnin jälkeen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kolmasosa maapallon kultaharkoista tehdään Sveitsissä (on erikokoisia 10 g - kymmeniä kiloja). Suuret valtiot kuten USA, Kiina, Etelä-Afrikka tekevät itse. Yleensä pankeissa tai rahapajoissa.

Kaivoksesta tulevan raakakullan hinta perustuu tuotantokustannuksiin ja vaihtelee eri kaivoksissa.

Kaikista kultakaivoksista tulee harkoiksi sopivaa kultaa. Yleensä kaivos myy kullan rikasteena eteenpäin ja jalostaja puhdistaa sen.
Suomessa ymmärtääkseni entinen Outokumpu (mikä lie nykyään) Porissa/Harjavallassa.

Veden määrä riippuu prosessista millä kulta rikastetaan. Prosesseja on ainakin neljä erilaista.

Vastaukset ovat peräisin geologilta Geologian tutkimuskeskuksesta.