Kun kirjoitan koneellisesti asiatekstiä, niin tuleeko lauseen loppuun, pisteen jälkeen kaksi välilyöntiä ja pilkun jälkeen yksi?

Kysytty

Kun kirjoitan koneellisesti asiatekstiä, niin tuleeko lauseen loppuun, pisteen jälkeen kaksi välilyöntiä ja pilkun jälkeen yksi?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston ohjeen mukaan tekstinkäsittelyssä pisteen jälkeen tulee yksi välilyönti kuten muidenkin välimerkkien perään.

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/haku/piste/ohje/135

3 ääntä

Kommentit

"Virkkeiden väliin (pisteen, kysymysmerkin tai huutomerkin jälkeen) kaksi välilyöntiä" ohje vanheni runsaat neljä vuosikymmentä sitten. Tietokoneet yms. uutuudet eivät kyenneet erottamaan virkkeiden välejä muista sananväleistä.

Päinvastoin, tietokoneet pystyvät parempaan. Tietokne pystyy jakamaan tekstin niin, että molemmat reunat ovat tasan, ilman että kirjoittajan tarvitsee lisätä välilyöntejä testiin. Tietokone pystyy venyttämään myös pisteen jälkeisen välilynnin pidemmäksi jos niin halutaan. Sitä vaan ei kovin usein haluta.