Kun kirjan tekstiin (sisältöön) tehdään merkittäviä muutoksia, niin miksi julkaistessa käytetään sanaparia uudistettu laitos? Miksi kirjaa tai teosta kutsutaan…

Kysytty

Kun kirjan tekstiin (sisältöön) tehdään merkittäviä muutoksia, niin miksi julkaistessa käytetään sanaparia uudistettu laitos?
Miksi kirjaa tai teosta kutsutaan tässä yhteydessä laitokseksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tätä samaa asiaa on joku toinenkin ihmetellyt aikaisemmin tässä palvelussa.

Silloin vastasimme näin:

Painos on yhdellä kertaa painettu erä jotakin painatetta.
Puhutaan myös tarkistetusta tai uudistetusta painoksesta.
Laitos taas on painotuotteen toisinto, versio. Voi olla esim. kuvitettu laitos tai lyhennetty laitos.
Laitos siis poikkeaa enemmän alkuperäisestä painotuotteesta kuin uudistettukaan painos.
(Lähde: Suomen kielen perussanakirja 2)

1 ääntä

Kommentit

Onpa hämmentävää. https://fi.wiktionary.org/wiki/laitos kertoo sanan "laitos" etymologiasta, että "laittaa" on "Reinhold von Beckerin käyttöön ottama sana". https://tieteentermipankki.fi/wiki/Tekstuaalitieteet:laitos puolestaan määrittelee sanan "laitos" vain painoteknisenä terminä, sivuuttaen valtionlaitokset yms. kun taas https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/laitos luettelee näitä laitoksia monenlaisia. Mikään näistä ei selitä, miten laitos on päätynyt kirjapainokäyttöön.

Mielestäni selitys on hieman vajaa. Lukijan/kirjan käyttäjän näkökulmasta on olennaisempaa tietää, onko kyseessä uudistettu PAINOS vai uudistettu LAITOS. Painoksessa on tehty sisällöllisiä muutoksia, joilla on vaikutusta kirjan käytettävyyteen ja luotettavuuteen: historiankirjan kartta Euroopan valtioista vuodelta 1985 on hyvin erilainen kuin 2024. Uudistettu laitos sen sijaan on sisällöltään sama, mutta muutokset ovat lähinnä ulkotekstuaalisia (kuvitusta lisätty, taittoa selkeytetty yms. asiasisältöön puuttumatta). Painotuotteena uudistettu laitos ehkä poikkeaa edeltäjästään enemmän kuin uudistettu painos, mutta tekstisisältöä käyttävän asiakkaan näkökulmasta uudistetun painoksen muutokset ovat olennaisempia.