Otsikko
Kun katsoo esim. amerikkalaisia elokuvia, niin huomaa, että taloissa ei ole kuistia tai eteistä tai porstuaa, kuten sanotaan eri puolilla Suomea. Ovatko talot…

Kysytty

Hei! Kun katsoo esim. amerikkalaisia elokuvia, niin huomaa, että taloissa ei ole kuistia tai eteistä tai porstuaa, kuten sanotaan eri puolilla Suomea. Ovatko talot Amerikassa aivan kuistittomia. Entä muualla esim. Euroopassa, vaikka Britanniassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisiin talonpoikaistaloihin on tehty kuisti alkujaan pääasiassa suojaamaan ovea ja portaita. Niitä alettiin lisätä vanhoihin paritupiin ja uudisrakennuksiin 1800-luvun loppupuolella. Sitä ennen eteisestä oli suora käynti ulos, ulko-oven edessä oli yksi tai kaksi laakeaa porraskiveä tai puusta tehdyt rappuset. (Lähde: Maatilan pihapiiri, Sirkka-Liisa Ranta ja Juhani Seppovaara, 2003)

Amerikkalaisissakin taloissa on tyylin ja aikakauden mukaan myös kuistillisia, se on ollut jopa yksi talojen tyypillinen piirre. Itse muistan amerikkalaisista elokuvista monen näyttelijän, mm. Clint Eastwoodin, istuskelevan kuistilla. Alla olevalla sivulla esitellään amerikkalaisen kuistin historiaa, ja sen alla oleva linkki esittelee samanaiheisen kirjan:

http://xroads.virginia.edu/~class/am483_97/projects/cook/first.htm

http://www.oldhousejournal.com/magazine/1524

Myös eurooppalaisissa taloissa on sekä kuistillisia että kuistittomia.

Suomalaistalojen kuisteista, mm. niiden historiasta, on tehty opinnäytetyökin. Tämä Leila Mannisen työ Kuistin käytöstä, historiasta ja korjauksesta - Nikkarityylisen kuistin korjaus (Seinäjoen ammattikorkeakoulu, 2010) on myös verkossa luettavissa:

http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/23679/Manninen_Leila.pdf?s…