Kun kaksi täysi-ikäistä sukulaista (vaikka äiti ja tytär) haluavat vaihtaa sukunimensä esivanhempien sukunimeen, täyttävätkö molemmat oman hakukaavakkeen vai…

Kysytty

Hei! Kun kaksi täysi-ikäistä sukulaista (vaikka äiti ja tytär) haluavat vaihtaa sukunimensä esivanhempien sukunimeen, täyttävätkö molemmat oman hakukaavakkeen vai voivatko he hakea samalla lomakkeella? Lomakkeessa on tilaa useammalle henkilölle, mutta tietoa siitä koskeeko yhteinen hakuprosessi vain huoltajia ja heidän lapsiaan ei ole. Mikäli yhteisellä lomakkeella haetaan, onko muutosmaksu kertaa yksi vai kaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maistraatin sivuilta tai nimilaista en valitettavasti suoraa vastausta tähän löytänyt. Vanhemman ja lapsen yhteisen nimimuutoksen kohdalla puhuttiin vain alaikäisestä lapsesta. Siinä mainittiin myös, että yli 12-vuotiaan lapsen sukunimeä ei voi vaihtaa ilman hänen suostumustaan. Kahden aikuisen nimimuutoksessa esimerkkeinä olivat vain avioliittoon tai avioeroon liittyvät nimenvaihdot. Oletan tämän perusteella, että täysi-ikäisen täytyy tehdä oma lomake vanhaan/esivanhempien sukunimeen vaihdettaessa, vaikka vaihto tehtäisiin samaan aikaan vanhemman kanssa.

Kehotan vielä kysymään asiaa suoraan maistraatista. Alla Turun yksikön yhteystiedot:

https://www.maistraatti.fi/fi/maistraatit/Lounais-Suomi/Lounais-Suomen-maistraatti/Turun-yksikko/