Kun jotakin historiallista tapahtuu, saatetaan käyttää ilmaisua lasikaton rikkomisesta. Miksi se on lasikatto ja sen rikkominen? Varmasti löytyy muitakin…

Kysytty

Kun jotakin historiallista tapahtuu, saatetaan käyttää ilmaisua lasikaton rikkomisesta. Miksi se on lasikatto ja sen rikkominen? Varmasti löytyy muitakin ilmaisuja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirja antaa lasikatto-sanalle seuraavan merkityksen: "Asenteista ja perinteistä muodostuvasta esteestä, joka vaikeuttaa naisen t. jkn vähemmistöön kuuluvan uralla etenemistä." Wikipedian mukaan "lasikatto on kielikuva, joka kuvaa näkymätöntä estettä, joka estää jotain väestöryhmää nousemasta hierarkiassa. Esteellä tarkoitetaan ylimääräistä työtä, jota naiset tai vähemmistöt joutuvat tekemään päästäkseen samaan asemaan kuin vastaavassa asemassa oleva mieshenkilö työelämässä ja myös työelämän ulkopuolella."

Usein lasikatolla tarkoitetaan kielenkäytössä juuri naisten etenemisen esteitä. Lasikatto murtuu esimerkiksi kun nainen ensi kerran nousee johtavaan asemaan jollakin aikaisemmin hyvin miehisenä tunnetulla alalla. Tässä merkityksessä lasikatto-termiä käytettiin jo 1970-luvulla.

Asenteiden, ennakkoluulojen ja perinteiden muodostamien näkymättömien esteiden kuvaamiseen lasikatto on aika osuva sana. Lasin läpi näkee, mutta se estää pääsyn toiselle puolelle.

Kielitoimiston sanakirja

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lasikatto

https://en.wikipedia.org/wiki/Glass_ceiling#History