Kun almanakkaa katselin, löysin nimen X, sulle onnea lallalaa, nimipäiväsankarille paljon onnea vaan! Muistinko oikein nimipäiväonnittelulaulun sanat?

Kysytty

Kun almanakkaa katselin, löysin nimen X, sulle onnea lallalaa, nimipäiväsankarille paljon onnea vaan!
Muistinko oikein nimipäiväonnittelulaulun sanat?

Vastaus

Vastattu

Tarkoittanet ”Nimipäiväleikkiä”, jonka on säveltänyt Margit Hollmérus. Laulun alkuperäinen nimi on ”Namnsdagslek” ja sen on myös sanoittanut Margit Hollmérus. Suomenkielisen sanoituksen on tehnyt Kansalliskirjaston tietojen mukaan Kerttu Böök. Laulu alkaa: ”Kun almanakkaa katselin, niin siellä tänään huomasin nimen...” Muistit sanat suunnilleen. Voit tarkistaa sanat esimerkiksi ”Lasten toivelaulukirjasta”, jonka ovat toimittaneet Liisa Ahokas ja Ulla Mattsson (Fazer Musiikki, 1981, s. 192). Siinä on laulun suomenkieliset sanat, nuotinnos kosketinsoittimelle ja sointumerkit.