Kumpia on enemmän: lehtiä vai muurahaisia? 3-vuotias pikkutyttöni sai tälläisen kysymyksen päähänsä 22 vuotta sitten eikä vastausta ole vieläkään tiedossa.

Kysytty

Kumpia on enemmän: lehtiä vai muurahaisia? 3-vuotias pikkutyttöni sai tälläisen kysymyksen päähänsä 22 vuotta sitten eikä vastausta ole vieläkään tiedossa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen ei löytynyt suoraa vastausta mistään kirjasta, ja otin yhteyttä erääseen biologiin. Hänen mukaansa lehtiä on ehdottomasti enemmän kuin muurahaisia. Hän perusteli vastaustaan ekologian perussäännöllä, jonka mukaan tuottajien määrä on aina suurempi kuin kuluttajien. Näin on muurahaistenkin kohdalla, siitäkin huolimatta, että tällä hetkellä elävien muurahaisten yhteenlaskettu massa on suunnilleen sama tai hiukan suurempi kuin nyt elävien ihmisten massa!

Hiukan samantyyppisiä kysymyksiä pohditaan Sakari Mäkelän kirjassa "Onko pisara pyöreä ja kuu keltainen - tietoja arkipäivän luonnonilmiöistä" ja Martyn M. Goldwynin teoksessa "Kuinka kärpänen kävelee katossa ja muita kiperiä kysymyksiä".