Kumpi relatiivilause on oikein kirjoitettu vai onko kumpikaan. Miten silloin sivulause tulisi kirjoittaa? 1. Monissa kirjoissa on sellainen juoni, mikä tekee…

Kysytty

Kumpi relatiivilause on oikein kirjoitettu vai onko kumpikaan. Miten silloin sivulause tulisi kirjoittaa?
1. Monissa kirjoissa on sellainen juoni, mikä tekee ihmisen iloiseksi.
2. Monissa kirjoissa on sellainen juoni, joka tekee ihmisen iloiseksi.

Talviterveiset!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sivuilla kerrotaan mikä- ja joka- sanojen käytöstä seuraavaa: "Yleiskielessä joka-pronominilla viitataan tavallisesti edeltävän lauseen substantiivi-ilmaukseen ja mikä-pronominilla taas koko edeltävään lauseeseen tai abstraktiin asiaan." Kun (oletettavasti) lauseessa tarkoitetaan, että juoni tekee ihmisen iloiseksi, on joka -pronominin käyttö oikein.

Tässä vielä linkki kielitoimiston sivuun, joka valottaa pronominien käyttöä: http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/512