Kumpi on suurempi tekijä kitaran epävireeseen lämpötilan muuttuessa, kitaran metalli vai puuosat?

Kysytty

Kumpi on suurempi tekijä kitaran epävireeseen lämpötilan muuttuessa, kitaran metalli vai puuosat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jokaisella kiinteällä aineella on ns. pituuden lämpötilakerroin, joka ilmoittaa kuinka paljon metrin mittaisen kappaleen pituus muuttuu, kun lämpötila muuttuu yhdellä asteella.

lämpötilakertoimia:

alumiini 0,000 023
hopea 0,000 019
kupari 0,000 017
messinki 0,000 020

teräs (rauta) 0,000 012
puu 0,000 005 - 0,000 030

Metrin mittaisen terästangon pituus kasvaa yhden asteen lämpötilan nousun seurauksena 0,000 012 metriä, eli 0,0012 cm, eli 0,012 mm.
Puun lämpötilakertoimen vaihteluväli johtuu käytetystä puulajista.

Muusikoiden.net -keskustelupalstalla on pohdittu aihetta, keskustelijoiden kokemukset vaihtelevat. Keskustelut löytyvät hakusanoilla: kitara lämpötilan. Yleisin toteamus tuntuu olevan, että ilmankosteuden vaihtelu vaikuttaa enemmän kuin lämpötilan vaihtelu kitaran vireeseen. Metallisten kielten lämpötilakertoimen on näissä keskusteluissa mainittu olevan noin kaksi kertaa suurempi kuin puuosien.