Kumpi on oikein: "Hyvää Joulua!" vai "Hyvää joulua!" ? Eli kirjoitetaanko joulua isolla (Hyvää Joulua!) vai pienellä (Hyvää joulua!) ?

Kysytty

Kumpi on oikein: "Hyvää Joulua!" vai "Hyvää joulua!" ? Eli kirjoitetaanko joulua isolla (Hyvää Joulua!) vai pienellä (Hyvää joulua!) ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston oikeinkirjoitusoppaassa ja neuvotaan käyttämään muotoa: Hyvää joulua (ja onnellista uutta vuotta!), mutta
paljonhan esimerkiksi joulukorteissa näkee käytettävän isoa alkukirjainta; ei se varmaan aivan väärin ole.
Tässä nosto Kielitoimiston ohjepankista, https://www.kotus.fi/kielitieto/yleiskieli_ja_sen_huoltaminen/nostoja_k…

119 ääntä

Kommentit

Olen YO1975 ja mielestäni silloin opetettiin, että juhlapäivien nimet kuuluu kirjoittaa pienellä alkukirjaimella paitsi lauseen ekana sanana.
Se, että otsikossa näkyy sanoja suurella alkukirjaimella on jotain amerikkalaista käytäntöä, joka ei kuulu suomenkieleen.

Typerä nettisivu
Jäin kaipaamaan sitä että miksi sitä ei voi kirjoittaa kummin haluaa