Kumpi on ekologisesti järkevämpää, laittaa kierrätettävä muovi sekajätteen sekaan poltettavaksi energiaksi vai erilliseen muovinkeräykseen? Eli maksaako vaivan…

Kysytty

Kumpi on ekologisesti järkevämpää, laittaa kierrätettävä muovi sekajätteen sekaan poltettavaksi energiaksi vai erilliseen muovinkeräykseen? Eli maksaako vaivan pestä ja erotella muovi ja viedä se erilliseen, eri firman järjestämään muovinkeräyspisteeseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen luonnonsuojeluliiton sivuilta voimme lukea, että Suomen ympäristökeskuksen tutkimuksen mukaan esimerkiksi muovin kierrätys aiheuttaa kuusi kertaa vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä kuin sen poltto.
Ylen runsaan vuoden takaisesta artikkelissa kerrotaan, että muovin kierrättäminen vie vain noin 15 prosenttia siitä energiasta, mitä muovin raaka-aineen valmistaminen maaperästä poratusta öljystä vaatii.
Hieman likaisiakin muoveja pystytään ottamaan vastaan. Paljon vettä ja tiskiainetta kuluttavaa pesua ei suositella. Silloin kierrätykseen menee liikaa energiaa.
Muovien kierrätyksessä on kyse koko prosessista, jossa muovit ensin kerätään, sitten käsitellään sopivaan muotoon (lajittelu) ja tämän jälkeen joko uusiokäytetään materiaalina (materiaalikierrätys) tai hyötykäytetään energiana (poltto).
Euroopan unionin asettaman jätehierarkian mukaan jätteitä tulisi vähentää seuraavassa arvojärjestyksessä (ns. 4R sääntö):
1. Vähentäminen (reduce)
2. Uudelleenkäyttö (reuse)
3. Kierrätys (recycle)
4. Hyötykäyttö (recover)
Lähteet:https://yle.fi/uutiset/3-8691450, http://www.uusiomuovi.fi/, https://www.sll.fi/ajankohtaista/tiedotteet/2007/EPjatedirektiivi?searc…