Kumpi määritettäisiin mielenterveysongelmaiseksi, se joka uskoo olevansa paholaisen riivaama vai se joka uskoo karkoittavansa paholaisen muka riivatusta…

Kysytty

Kumpi määritettäisiin mielenterveysongelmaiseksi, se joka uskoo olevansa paholaisen riivaama vai se joka uskoo karkoittavansa paholaisen muka riivatusta ihmisestä?

Vastaus

Vastattu

Yliluonnolliset, kummallisiksi mielletyt kokemukset ovat varsin yleisiä eivätkä ne liity välttämättä mielenterveysongelmiin.

  • M.-L. Honkasalo & K. Koski: Mielen rajoilla — Arjen kummat kokemukset (SKS, 2017)

Monissa yhteisöissä kokemukset pahoista hengistä tai paholaisesta sekä niiden valtaan joutumisesta ovat yleisiä. Täten myös paholaisen karkottamiseen liittyvät perinteet ovat yleisiä.

Toisinaan yliluonnolliset uskomukset, kuten käsitys pahojen henkien tunkeutumisesta tai yliluonnollisista kyvyistä, voivat kuitenkin liittyä todellisuudentajun häiriintymiseen, jolloin samanaikaisesti ilmenee usein poikkeavaa huolestuneisuutta tai muita mielenterveysongelmiin viittaavia oireita.

Erilaisten uskomusten ja käytöksen määrittely poikkeaviksi, mielenterveysongelmiin liittyviksi ilmiöksi ei ole aina yksiselitteistä.

Määritelmät ovat myös aika- ja kulttuurisidonnaisia joten yhdessä kontekstissa epänormaalina kuvautuva ajattelu voi vaikuttaa toisessa yhteydessä ymmärrettävänä ja tavanomaisena.