Kummityttöni on tänä keväänä valmistunut oikeustieteellisestä tiedekunnasta, ja haluaisin hänen korttiinsa jonkin aiheeseen sopivan latinankielisen sitaatin…

Kysytty

Hei,

kummityttöni on tänä keväänä valmistunut oikeustieteellisestä tiedekunnasta, ja haluaisin hänen korttiinsa jonkin aiheeseen sopivan latinankielisen sitaatin/ajatelman. Löytyisikö teiltä ehdotuksia? Esimerkkinä ”Fiat justitia.”

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin oikeuteen ja lakiin liittyviä sitaatteja:

Aequitas enim lucet ipsa per se. ("Oikeus valaisee itse itsensä.")

Cicero: Legibus omnes idcirco servimus, ut liberi esse possumus. ("Kaikki me noudatamme lakia voidaksemme olla vapaita.)"

Cicero: Aequo iure. ("Yhtäläisellä oikeudella.")

Vergilius: Iam redit et Virgo, redeunt Saturnia regna. ("Heti kun oikeus palaa, palaa kultainen aika.")

Lisäksi vielä joitakin yleisesti elämään ja oppimiseen liittyviä:

Caesar: Est rerum omnium magister usus. (“Kokemus on oppimestari kaikissa asioissa.")

Cicero: Historia magistra vitae. (“Historia on elämän opettaja.”)

Phaedrus: Homo doctus in se semper divitias habet. ("Oppineella ihmisellä on rikkautensa aina mukanaan.")

Publilius Syrus: Quod vix contingit, ut voluptatem parit. (“Mitä suurempi vaivannäkö, sitä isompi ilo.”)

Publilius Syrus: Ab alio exspectes, alteri quod feceris. ("Odota samaa itsellesi, mitä teet toiselle.")

Publilius Syrus: Deliberando discitur sapientia. ("Harkitseminen opettaa viisautta.")

Mikäli mikään näistä ei tunnu sopivalta, latinankielisiä sanontoja ja sitaatteja löytyy lisää esimerkiksi suomi-latina –sanakirjoista sekä hakukoneen avulla erilaisilta verkkosivuilta.