"Kulkee peräkkäin kuin köyhän talon porsaat." Yleisesti käsitetään,että ne kulkee peräkkäin kun niitä on vain yksi. Minä olen maaseudulla eläneenä sitä mieltä,…

Kysytty

"Kulkee peräkkäin kuin köyhän talon porsaat."

Yleisesti käsitetään,että ne kulkee peräkkäin kun niitä on vain yksi.
Minä olen maaseudulla eläneenä sitä mieltä, että ne kulkee peräkkäinen siksi, koska niitä on niin vähän, että ne muodostavat jonon, eikä laumaa. Siis enemmän kuin yksi mutta vähemmän kuin ehkä 6.
Miten on, mikä on oikea tulkinta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lentävien lauseiden sanakirjan (Suomen kielen sanakirjat 5, toim. Maunu Sinnemäki) mukaan yleinen tulkinta on oikea, eli että köyhässä talossa porsaita on vain yksi ja siksi kuljetaan "jonossa".