Kukahan on kirjoittanut runon kurjesta suolla ja se löytyy ainakin kansakoulun lukukirjasta?

Kysytty

Kukahan on kirjoittanut runon kurjesta suolla ja se löytyy ainakin kansakoulun lukukirjasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kurjesta suolla on runoillut ainakin Lauri Pohjanpää. Näin alkaa hänen runonsa Kurki ja joutsen:

"Kulki kurki arvokkaana suolla,
päällä harmaa, vanha lievetakki,
nukkavieru, vanhanmallinenkin."

Kurki ja joutsen ilmestyi alunperin kokoelmassa Metsän satuja (1924). Se löytyy myös Pohjanpään valittujen runojen kokoelmista Valitut runot ja Kaipuu ylitse ajan : valitut runot 1910-1954. Lisäksi se on mukana muutamassa runoantologiassa; esimerkkeinä mainittakoon Tunteellinen siili ja muita suomalaisia eläinrunoja (WSOY, 1994) ja Tämän runon haluaisin kuulla 3 (Tammi, 2000).

28 ääntä

Kommentit

On eräs toinenkin runo suosta ja kurjista. En muista siitä paljon .mutta siinä on mm." Isä kurki sanoikin, että kun kurjenkin pienellä alalla on pakko seisoa yhdellä jalalla on tulossa talvi ja talvea on parasta paeta.. " ja lähteä pois kohti etelän tähteä..". Saisko joku selville .mikä runo on kysymyksessä?

Voisiko olla kyseessä Aila Nissisen runo joka alkaa: "Syksy lensi levein, harmain siivin yli suuren suon. Suolla on kurkia, isäkurki, äitikurki, sekä, poika, kurki-Jukka..."? Runo löytyy teoksesta "Lukutunnin kirja 3".

Katsellessa kurkia
tuli olo surkia
suolla kun ne astuu
koivet aina kastuu
eikä syksyn suolta
löydy ruokapuolta

Tekijä ei nyt muistissa...

Syyshuokaus

Jo aikoja lähteneet ovat kurkien aurat.
Maan pohjoisen jätti jo suvi kuin kurkien aurat.

Ah! lyijynharmaina taivasta pilvet peittää.
Maan martahan tuulet lehtien keltaan peittää.

Verentummana hehkuu puistossa pihlajan puna.
Ja akkunanruuduilla palaa ruskon puna.

Öin maata valtioi suvensurma, halla. Syö ihmisen rintaa myös ilonsurma, halla.

Veri verkkaan pulputen kiertää valtimoissa, kuin jäätyvä ois veri ihmisen valtimoissa.

Uuno Kailas