Kuka tunnistaa kuvassa olevan miesnäyttelijän. Voisiko hän olla Aarne Leppänen? Nainen kuvassa lienee Eine Laine. Ostin valokuvan antikvariaatista tiedoilla: …

Kysytty

Kuka tunnistaa kuvassa olevan miesnäyttelijän. Voisiko hän olla Aarne Leppänen? Nainen kuvassa lienee Eine Laine. Ostin valokuvan antikvariaatista tiedoilla: "Sysmäläinen. Raittiusyhdistys Koiton teatterissa. 1920." Tieto pitänee paikkansa. Kyseessähän on Jalmari Finnen klassikkonäytelmä. Löytyisikö vastaus Pirkko Kosken teoksesta Kansan teatteri 1. Kansan näyttämö. Koiton näyttämö vuodelta 1986?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laulunäytelmä Sysmäläisen ensi-ilta Kansan näyttämöllä oli 27. joulukuuta 1926. Sankarina nähtiin Kalle Rouni (olkoonkin, että yleisön suosikiksi ja lähes päähenkilöksi nousi haavurin roolissa Joel Rinne), "Brita Ekestubbea hameessa ja housuissa esitti Eine Laine reippaasti ja sytyttävästi".

Aarne Leppänen esiintyi Kansan näyttämöllä vain lyhyen ajan vuosina 1915-16 ennen siirtymistään Kansallisteatteriin.

Pirkko Koski, Kansan teatteri. 1, Kansan näyttämö, Koiton näyttämö