Kuka tehnyt laulun: halk iltaruskon auerman käy lento joutsenen...

Kysytty

kuka tehnyt laulun: halk iltaruskon auerman käy lento joutsenen, se laskee lahden hopeaan ja soutaa laulellen. se lauloi auvotaivainen on armas suomen maa, sen päivä mennä levollen yökaudet unhoittaa.
tätä on esitetty radiossa 30-40-luvun vaihteessa, joten sieltä ehkä löytyisi tekijä, sanat ja sävelkin. voisiko sen saada vaikka tietokoneelle; 90 vuotias potilas ehkä ilahtuisi jos kuulisi sen esitettynä.

Vastaus

Vastattu

"Halk' illan ruskon auermaan / käy lento joutsenen. / Se laskee lahden hopeaan / ja soutaa laulellen" alkaa Johan Ludvig Runebergin runo Joutsen Yrjö Veijolan suomentamana. Sävelmän runon alun perin ruotsinkieliseen laulusovitukseen on tehnyt vuonna 1833 Fredrik August Ehrström. Kappaleesta on tehty vuosien varrella lukuisia levytyksiä, tässä esimerkiksi Tapio Rautavaaran tulkinta vuodelta 1952: https://www.youtube.com/watch?v=U7S7V884CXA
Vuonna 1940 radiossa Joutsenesta on saattanut soida vaikkapa Radiolaulajat-kuoron samana vuonna tekemä levytys (http://www.fono.fi/KappaleenTiedot.aspx?ID=4926b824-3499-4089-8744-d6fe890f6a4b&culture=fi)

Suositun laulusovituksen vuoksi Yrjö Veijolan Joutsen lienee Runebergin tekstin suomenkielisistä käännöksistä tunnetuin. Ainoa se ei suinkaan ole - muita Joutsen-suomennoksen tekijöitä ovat mm. Edvin Avellan ("Jo luota ruskopilvisten / tuil joutsen rauhaisna, / ja laski virran rannallen / ja lauloi illalla"), Kaarlo Forsman ("Reunalta ruskopilvien / niin taivaan-tyynnä vaan / joelle jouten laskihen, / suv'-illall' laulamaan"), Valter Juva ("Tuo joutsen ruskost' ilmojen / jo vaipui pintaan veen / ja tyynnä souti, laulellen / siin' iltaan suviseen"), Otto Manninen ("Juhannuskuulla joutsenen / toi tyynen, riemukkaan / rusosta illan into sen / joelle laulamaan") ja Tarmo Manelius ("Nyt illan ruskoon, auermaan, / on lento joutsenen. / Se laskee virran hopeaan / ja laulaa, auvoinen").