Kuka tai mikä on Tugarin?

Kysytty

Kuka tai mikä on Tugarin?

Vastaus

Vastattu

Tugarin (Тугарин) on venäläisessä (itäslaavilaisessa) kansanperinteessä esiintyvä taruolento, joka on pahan ruumiillistuma. Se kuvataan (lohi-)käärmemäiseksi hahmoksi, jolla on kuitenkin myös ihmisen piirteitä. (Lähde: http://bibliotekar.ru/mif/119.htm ; https://dic.academic.ru/dic.nsf/dic_synonims/181358/%D1%82%D1%83%D0%B3%… ) Kansantarustossa Tugarin on suuri, ilkeä ja ahne olento, jolla joissain tarinoissa on liekehtiviä käärmeitä ylävartalonsa peittona. Sillä tai sen hevosella kuvataan usein (paperiset) siivet.

Tunnetuin satu, jossa Tugarin esiintyy on tarina Alesa Papinpojasta ja Tugarinista (былина о бое Алёша Поповича с Тугариным). Satu on suomennettuna esim. seuraavassa teoksessa:

  • Warner, Elizabeth, ja Paula Pesonen. Ihmeseppiä ja tsaarinpoikia. Porvoo ; Hki ; Juva: WSOY, 1986.

Myytti Tugarinista juontaa juurensa jo Kiovan Venäjän aikoihin, jolloin siitä tuli pelottavan, aution aron ja sen pakanallisten paimentolaisasukkaiden symboli. Tugarinin nimi korreloi polovtsikaani Tugorkanin (Tugor-kaani) nimen kanssa, voi siis olla, että Tugor-kaani on antanut nimen tälle pelottavalle käärmehahmolle.

Kuten huomata saattaa, suomeksi Tugarinista ei juurikaan löydy tietoa.

Tugarin on myös sukunimi.

Englanniksi taruja Tugarinista voi lukea esim. näistä verkossa saatavilla olevista lähteistä: