Kuka runoilija on kirjoittanut runon nimeltä "Helvetti"? Se on ollut jossakin viimeaikaisessa lehtiartikkelissa, ilmeisesti Hesarissa.

Kysytty

Kuka runoilija on kirjoittanut runon nimeltä "Helvetti"?
Se on ollut jossakin viimeaikaisessa lehtiartikkelissa, ilmeisesti Hesarissa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoittanet Dante Alighierin teosta "Jumalainen näytelmä", jonka ensimmäisen osan nimi on "Helvetti". Teos on klassikko, jota on saatavana kirjastoissa voisinpa melkein sanoa kautta maan. Vai voisiko olla kyseessä William Blake, joka on ollut viime aikoina ajankohtainen Helsingin Tennispalatsissa olleen näyttelyn vuoksi. Pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastoista löytyy suomeksi Blaken teos Taivaan ja helvetin avioliitto ja muuta proosaa, Karisto, Hämeenlinna, 1997.

0 ääntä

Kommentit

Kysyjä ei liene löytänyt etsimäänsä Danten teoksesta...Tarkoitettiin varmaan Uuno Kailaan runoa, joka julkaistiin noihin aikoihin Helsingin Sanomissa.

Helvetti

Minä tässä heräsin silkkityynyjen päältä
Salit hohteli kullasta, loisteli jäältä
Ja naisia paljaana sieltä ja täältä
minun vuoteeni tanssien ympäröi
ja nurkassa piru pianoa löi

Luo pirun mä hiivin ja kysyin tältä
mikä paikka tää, ei tunnu elämältä?
ei myöskään ikävältä
onko naisia nää?
On naisia, on piru rähinöi
ja mielettömästi pianoa löi

Minun mainen haluni heräsi silloin
sitä tuntenut olin jo monin illoin
Ja piru-herralta kysyin
näitä lempiä saako?
Saa, lempiä saa, piru rähinöi
ja aivan hurjasti pianoa löi

Vei naisista kauniimman vuoteellein
kädet kauniit kiertyvät kaulallein
ja nurkassa piru pianoa löi

Minä kääntelin ja vääntelin naista sitä
mutta arvatkaas veljet mitä?
sillä ei ollutkaan sitä

Minun ruumiini himosta kihelmöi
luo pirun mä hiivin ja kysyin tältä
Kuinka olla näin voikaan?
Ei helvetti tää muuten oiskaan piru rähinöi
ja kuin mieletön hyppi ja pianoa löi.