Kuka Rooman keisari opetti (poikaansa), että "kaikki korret leikataan samanpituisiksi", ja tämä tilanne mahdollistaisi hallitsemisen.

Kysytty

Kuka Rooman keisari opetti (poikaansa), että "kaikki korret leikataan samanpituisiksi", ja tämä tilanne mahdollistaisi hallitsemisen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rooman hallitsijoista voisi kyseeseen tulla vuosina 535-509 eaa. vallassa ollut Lucius Tarquinius, joka sai tekojensa vuoksi lisänimen Superbus, Röyhkeä.

Tarquinius oli yrittänyt valloittaa rynnäköllä läheistä Gabiin kaupunkia, mutta joutui vetäytymään sen muureilta ja menetti mahdollisuutensa kaupungin piirittämiseen. Lopulta hän kävi Gabiin kimppuun viekkauden ja petoksen avulla: yksi Tarquiniuksen pojista, Sextus, pakeni Gabiihin, niin kuin he olivat keskenään sopineet, ja siellä valitti joutuneensa kärsimään isänsä sietämättömästä julmuudesta. Gabiilaiset ottivat hänet ystävällisesti suojiinsa ja uskoivat, että Sextuksen avulla sota saataisiin pian siirtymään Gabiin porteilta Rooman muureille.

Pian Sextus Tarquinius oli Gabiissa yhtä mahtava kuin isä itse oli Roomassa. Tällöin hän lähetti yhden miehistään isänsä luo tiedustelemaan, mitä tämä halusi hänen tekevän, kun jumalat olivat antaneet kaiken vallan Gabiissa hänen käsiinsä. Kuningas siirtyi palatsinsa puutarhaan ja pojan sanansaattaja seurasi häntä. Tarquiniuksen kerrotaan kuljeskelleen siellä mitään puhumatta ja iskeneen sauvallaan poikki muita korkeampien unikkojen latvoja. Sanansaattaja väsyi odottamaan vastausta ja palasi Gabiihin tyhjin toimin, niin kuin hän luuli. Sextus kuitenkin tajusi, mitä isä tarkoitti ja minkä neuvon hän antoi arvoituksellisella vaikenemisellaan. Sextus raivasi tieltään Gabiin johtomiehet ja lopulta kaupunki antautui miekan iskutta Rooman kuninkaan käsiin.

Vastaavaa tarinaa kerrotaan myös 600-luvulla hallinneesta Korintin tyrannista Periandroksesta, joka tosin ei saanut neuvoja isältään, vaan Miletoksen itsevaltiaalta Thrasybulokselta.

Periandros lähetti Thrasybuloksen luo airueen kysymään, millä tavoin hän turvallisimmin järjestäisi hallituksen ja parhaiten hoitaisi kaupunkiaan. Thrasybulos vei Periandroksen luota tulleen sanantuojan kaupungin ulkopuolelle ja astui viljavainioon. Laihon läpi kulkiessaan hän samalla uudestaan kyseli vieraalta syytä hänen tuloonsa. Aina, kun Thrasybulos huomasi muista ylenevän tähkäpään, hän katkaisi sen ja viskasi pois. Kun airut palasi Korinttiin, Periandros halusi tietää, minkä neuvon hän oli saanut. Airut sanoi, ettei Thrasybulos ollut hänelle mitään neuvonut ja kertoi samalla, mitä oli nähnyt tämän tekevän. Periandros älysi asianlaidan ja käsitti, että Thrasybulos oli neuvonut häntä surmaamaan muita ylemmäksi kohoavat kaupunkilaiset.

Lähteet:
Titus Livius, Rooman synty. WSOY, 1994
Herodotos, Historiateos : jälkimmäinen nidos. WSOY, 1964