Kuka rakensi haulitornin Pyynikin rinteeseen ja koska? Löysin rakennusvuodeksi 1859 ja omistajiksi Rudolf Winter syntynyt 1862 ja Karl Hjorth syntynyt 1857…

Kysytty

Kuka rakensi haulitornin Pyynikin rinteeseen ja koska?
Löysin rakennusvuodeksi 1859
ja omistajiksi Rudolf Winter syntynyt 1862 ja Karl Hjorth syntynyt 1857. Minusta joku mättää?
Pispalan haulitornin valmistusvuodeksi löysin 1908

Vastaus

Vastattu

Pyynikin haulitornin oli vuonna 1859 pystyttänyt kaupunginnotaari H. J. Bergman, ja eri vaiheiden kautta se vuonna 1895 joutui Rudolf Winterin ja Karl Hjorthin perustamalle osakeyhtiölle.

Pispalan haulitorni pystytettiin 1908. Sen teräsrakenteet oli Saksasta tuottanut Oy K. Hjorth Ab. Samaan aikaan sai Hjorthin hallussa oleva vanha haulitehdas Pyynikin eteläisellä rinteellä väistyä uudenaikaisemman Pispalan tehtaan tieltä.

Lähde:
Pentti Keskinen, Tamperelaisten kolme haulitornia. – Tammerkoski 10/1981

2 ääntä

Kommentit

Jälleen kerran väärä vuosiluku 1859. Se oikea on 1856.