Kuka on Yhdysvaltojen pääministeri?

Kysytty

Kuka on Yhdysvaltojen pääministeri?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhdysvalloilla ei ole pääministeriä. Yhdysvaltain presidentti on käytännössä sekä presidentti, että pääministeri, ja hänellä on enemmän valtaa kuin kenelläkään muulla länsimaisella presidentillä. Yhdysvalloilla ei ole samanlaista hallitustakaan kuin Suomessa, vaan presidentin kabinetti, jonka jäsenet johtavat eri hallintohaaroja. Kabinetin arvojärjestyksessä ensimmäisenä on varapresidentti, toisena ulkoministeri ja kolmantena valtiovarainministeri. Valkoisen talon omilta sivuilta löydät lisää tietoa aiheesta.
http://www.whitehouse.gov/government/

73 ääntä

Kommentit

Voisi sanoa niin, että Yhdysvalloilla, samoin kuin useimmilla muilla Amerikan mailla, ei ole samanlaista hallitustakaan kuin Euroopan valtioilla, esim. Suomella

Ehdotan seuraavaa muotoilua:

Yhdysvalloilla ei ole pääministeriä. Yhdysvaltain presidentti on kuin sekä presidentti eikä pääministeri. Yhdysvalloilla ei ole vastaavanlaista hallitustakaan kuin Euroopan valtioilla yleensä on, vaan presidentin kabinetti, jonka jäsenet johtavat eri hallintohaaroja.

Hyvin muotoiltu versio.
"Kuka on nykyinen Yhdysvaltojen pääministeri" jäi mieleen (kompakysymyksenä?) rekrytointikonsulttifirman testin osiosta, jonka tulkitsin mittaavan hakijan yleissivistystä. Kysyttiin myös Ranskan silloista pääministeriä ja jonkin keskieurooppalaisen maakunnan sijaintia.