Kuka on suomentaja O. E. Nyman. Suomennoksia löytyy, tietoja ei..

Kysytty

Hei!
Kuka on suomentaja O. E. Nyman.
Suomennoksia löytyy, tietoja ei..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

O. E. Nyman näyttää suomentaneen teoksia vuosina 1921–1925. Osasta on ilmestynyt myöhemmin uusia painoksia. ”Suomen kirjailijat 1917-1944” (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1981) ei mainitse häntä, enkä löytänyt häntä muistakaan tutkimistani kirjallisuuden lähdeteoksista.

Helsingin yliopiston Ylioppilasmatrikkeli 1905 – 1907 osoitteessa http://www.helsinki.fi/keskusarkisto/matrikkelit/yomatrikkeli_1900_1907… sisältää yhden mahdollisen henkilön, joka voisi olla O. E. Nyman. Hän on Onni Edvard Nyman, joka on syntynyt Suomussalmella 16.9.1888.

Onni Edvard Nymanista ei kuitenkaan löytynyt kovin paljon tietoja. Muutamilla netin sukututkimussivustoilla hänet mainitaan. Ylioppilasmatrikkelin mukaan hän on kirjoittanut ylioppilaaksi Oulun lyseosta, mutta häntä ei löydy koulun matrikkelista, minkä itsekin tarkistin. Vain hänen nuorena kuollut veljensä Armas Reinhold Nyman mainitaan siellä. Onni Edvard Nyman näyttää opiskelleen yliopistossa juridiikkaa, mutta häntä ei löytynyt tutkimistani lakimiesmatrikkeleista. ”Uusi Suometar” on uutisoinut 14.10.1913, että Onni Edvard Nyman on nimitetty Turengin asemalle sähköttäjäksi. Netin sukututkimussivustojen mukaan hän olisi mennyt saman vuoden heinäkuussa naimisiin.

Tämän pidemmälle ei tämän vastauksen puitteissa ole mahdollista ulottaa tutkimusta. On toki myös mahdollista, että O. E. Nyman on joku muu, sillä noihin nimikirjaimiin sopivia saattaa olla muitakin sopivalta aikakaudelta.