Kuka on säveltänyt ja sanoittanut Metsola-sarjassa olleen häävalssin, ensin Eevan ja Stigin häävalssina soineen ja sitten kasetilta kuullun Kim Floorin…

Kysytty

Kuka on säveltänyt ja sanoittanut Metsola-sarjassa olleen häävalssin, ensin Eevan ja Stigin häävalssina soineen ja sitten kasetilta kuullun Kim Floorin laulamana Erkin ja Helena palatessa vihkiäisistään? Ja mistähän tämän valssin äänitteen saisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Metsoloiden jaksossa 14 harmonikkayhtye soittaa häävalssina Jörgen Petersenin sävellystä Vanha kirjeenkantaja. Sävelmä toistuu taustalla jaksossa 15 siellä täällä. Sen sijaan jakson kohtauksessa, jossa Kim Floor laulaa ja säestää itseään kitaralla lauluna on Uralin pihlaja (säv. Jevgeni Rodygin).

Vanhan kirjeenkantajan levytti Irmeli Mäkelä single-levylle v. 1962. Laulun sanat kirjoitti Liisa Kersti (=Lasse Liemola). Kirjastojen kokoelmissa levyä ei ole. Instrumenttiversio kappaleesta julkaistiin kokoelma-LP:llä Nonstop (1977, BLULP 210). Tämä albumi on kuunneltavissa Spotifyssa. Youtubestakin se löytyy tästä linkistä, itse kappale täytyy selata esiin soittolistalta.

Vanhan kirjeenkantajan nuotinnos on julkaistu Mitä missä milloin laulukirja 2:ssa. Kirja on saatavissa Keski-kirjastoista.