Kuka on sanoittanut kupletin Puumanni afrikassa. Nimi on L. Rainio. Onko kyseessä M. Waltarin, Armas J. Pullan vai jonkun muun nimimerkki vai onko hän…

Kysytty

Kuka on sanoittanut kupletin Puumanni afrikassa.
Nimi on L. Rainio.
Onko kyseessä M. Waltarin, Armas J. Pullan vai jonkun muun nimimerkki vai onko hän todellinen henkilö ja koska tuo mainittu kappale on syntynyt (sävellys on suomen tuotteliammalta säveltäjältä eli trad.ilta).
Levytys on 70-luvulta, mikä todella hämmästytti koska tyypillisesti se mielestäni sijoittuisi kuplettien kulta-aikaan viime vuosisadan alkupuolelle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

L. Rainio tunnetaan levytetystä musiikista vain Puumanni (Buumanni/Bomanni) Afrikassa -jenkan tekstin tekijänä. Nimimerkin taustalla olevaa henkilöä (tai henkilöitä) ei varmuudella tiedetä. Vaikuttaa kuitenkin uskottavalta, että teksti on huomattavasti vanhempi kuin tunnettu v. 1972 ensilevytys.

Kirjailija Armas J. Pulla julkaisi kolme teosta nimellä Leo Rainio, mutta laulutekstejä hän ei tiettävästi tehnyt.

Yksi ehdokas olisi Jukka Kemppisen blogissaan esiin nostama nimerkki Lulu (Lauri) Rainio, jolta tunnetaan propagandalaulu Kokous Petroskoissa. Levytettyjä, Lulu Rainion tekstittämiä kappaleita löytyy Kansalliskirjaston tietokannasta puolenkymmentä.

Lähteitä:

Buumanni Afrikassa Ylen Fono tietokannassa.

Jukka Kemppisen blogikirjoitus poliittisista lauluista.

Tekijähaku Lulu Rainio kansallisdiskografiasta (ansalliskirjasto.finna.fi)

Fenno.fi -musiikkiarkisto