Kuka on sanoittanut kappaleen Oi kallis kotimaa? Milloin ja missä se on ilmestynyt ensimmäisen kerran?

Kysytty

Kuka on sanoittanut kappaleen Oi kallis kotimaa? Milloin ja missä se on ilmestynyt ensimmäisen kerran?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Oi kallis kotimaa" -laulusta on laulukirjoissa tietona, että se on vanha sotilaslaulu tai kansanlaulu/-sävelmä ilman säveltäjän ja sanoittajan nimeä.

Tämä laulu kulkee kahdella eri nimellä, "Oi kallis kotimaa" ja "Suomen kaartin paluulaulu", säkeistöjen järjestys vain on eri.

Suuri toivelaulukirja 3 sisältää "Suomen kaartin paluulaulun", jonka yhteydessä on seuraava laulun alkuperään liittyvä teksti:
"Turkin sodasta palaava Suomen Kaarti otettiin vastaan mm. laulutervehdyksin Ylioppilastalon portailla, joiden ohi kaarti marssi 5.5.1878. Samana vuonna G.W. Gustafsson sepitti runon "Muisto marssi Suomen Kaartin kotia tulosta Turkin Sotatantereelta" sekä kustansi sen ja painatti Hämäläisen kirjapainossa Hämeenlinnassa. Ohjeen mukaan runo oli laulettava laulun "Laulava leiwo, wirkoisa wieno" sävelmällä.
Kuuluisa Gornyi Dubnjakin taistelu käytiin 24.11.1877."

Netistä löytyy myös lisätietoa Turkin sodasta ja myös tästä marssilaulusta, hakusanalla Gornji Dubnjak, esim. Markku Soikkelin teksti http://www.uta.fi/~csmaso/laitila01.htm

14 ääntä

Kommentit

etsin tietoa äänilevystä, jota kuuntelin lapsena (isäni toivomuksesta) 1970-luvun alussa mihin oli taltioitu esitys tästä kyseisestä marssilaulusta.