Kuka on Mikko Mäkelä, jolla nimellä jaettiin kirjastopalkinto?

Kysytty

Kuka on Mikko Mäkelä, jolla nimellä jaettiin kirjastopalkinto?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Filosofian maisteri Mikko Mäkelä (s.1910) valittiin Tampereen kirjaston johtajaksi vuonna 1942. Hänen ansioistaan kirjastosta tuli kaupungin kulttuurityön keskus. Tunnetuksi tulivat vuonna 1946 aloitetut kirjauutuuksien maanantaiesittelyt kirjastossa. Näiden maanantaiesittelyiden ympärille muodostui tamperelaisista kirjailijoista koostunut ns. Mäkelän piiri.
http://www.uta.fi/koskivoimaa/kulttuuri/1940-60/makelanp.htm

Lisätietoja saat Yrjö Varpion teoksessa Mäkelän piiri : tutkimus tamperelaisesta kirjailijapiiristä [1946-1954] ja sen tuotannosta. WSOY 1975

Suomen kirjastoseuran tutkimus- ja palkintorahastosta jaetaan vuosittain Mikko Mäkelä –palkinto, jonka voi saada tunnustuksena kirjastoalalla tehdystä pitkäaikaisesta tai ansiokkaasta työstä. Vuoden 2003 Mikko Mäkelä palkinto myönnettiin Tampereen kaupunginkirjaston kirjastoauto-osaston johtajalle Antero Kyöstiölle