Kuka on kirjoittanut joulupukki 1920 lehdessä runon: Käy rauhan henkäys yli maan: "Käy rauhan henkäys nyt yli maan, on joulu meillä, pyhän riemun hetki..." Jos…

Kysytty

Kuka on kirjoittanut joulupukki 1920 lehdessä runon:
Käy rauhan henkäys yli maan:
"Käy rauhan henkäys nyt yli maan,
on joulu meillä, pyhän riemun hetki..."

Jos tekijä on tiedossa, haluaisin tietää hänen nimensä ja kuolinvuotensa (tekijänoikeusasioiden takia).

Toinen kysymykseni koskee Kaarlo Korhosta, jonka runo
'Äidin joululaulu' on julkaistu Joulupukki 1907

"Keinutan, keinutan kultastain..."

Milloin tämä runoilija on elänyt?

Kiitos jo valmiiksi!

Vastaus

Vastattu

Joulupukki-lehden runon voi lukea Kansalliskirjaston digitoimana:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1354573?page=2

Sama runo löytyy mm. kirjasta Lapsuuden joulu. Osa 2: kauneimmat joulun runot ja laulut / koonneet Satu Marttila ja Juha Virkkunen.

Tietoa tekijästä ei kummassakaan ole. Kirjassa on maininta vuoden 1920 Joulupukki-lehdestä. Valitettavasti emme siis saaneet selville tekijää. Joululehtiin kirjoittivat monet niin tunnetut kuin tilapäärunoilijatkin.

Myös Kaarlo Korhosen Äidin joululaulu löytyy digitoituna:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1354741?page=14

Suomen kirjailijat 1809-1916 -kirjassa mainitaan Kaarlo Korhonen -niminen kirjailija, jolta on julkaistu Talven yli -niminen runokokoelma vuonna 1907.  Mitään muita tietoja kirjailijasta ei kerrota. Myöskään itse kirjassa ei ole tietoja kirjailijasta. On myös mahdollista, että kyseessä on toinen, samanniminen henkilö. Myöskään muiden lähteittemme kautta ei löytynyt tietoa.Joten valitettavasti kirjailijan syntymäaika ei selvinnyt.

https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Ssuomen%20kirjailijat%20180…

https://heili.finna.fi/Record/heili.254526

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jos tekijää ei ole mainittu, tekijänoikeus vuonna 1920 julkaistuun runoon ei liene enää voimassa. Tekijänoikeuslain 44 §: "Teokseen, joka on julkistettu tekijän nimeä taikka yleisesti tunnettua salanimeä tai nimimerkkiä ilmoittamatta, on tekijänoikeus voimassa, kunnes 70 vuotta on kulunut siitä vuodesta, jona teos julkistettiin."