Kirja jossa on selityksiä Kiven Seitsemästä veljeksestä

Kysytty

Kuka on kirjoittanut ja mikä on teoksen nimi, jossa pitäisi olla jotain selityksiä Kiven Seitsemästä veljeksestä?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisi olla joku seuraavista teoksista:

Kinnunen, Aarne: Seitsemän veljestä ja lukemisen juonet (WSOY, 2002)

Lyytikäinen, Pirjo: Vimman villityt pojat : Aleksis Kiven Seitsemän veljeksen laji (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2004)

Rahikainen, Esko: Impivaaran kaski : Aleksis Kivi kirjallisuutemme korvenraivaajana (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2009)

Mikäli etsimäsi teos on uusi, kyseessä voi olla myös 2020 ilmestynyt Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran julkaisema Seitsemän veljestä ja opas sen lukemiseen. Tekijänä on Aleksis Kivi ja toimittajana Sakari Katajamäki. Kustantajan esittelyteksti kertoo seuraavaa: "Aleksis Kiven romaani esiintyy tässä teoksessa vuoden 1870 alkuperäisessä asussaan. Kirjaan sisältyvä lukijan opas auttaa tutustumaan klassikkoteokseen uusin silmin: mukana on johdannon lisäksi laaja henkilöhakemisto ja kiinnostavia juonitiivistyksiä sekä selityksiä sellaisista Kiven käyttämistä sanoista ja ilmauksista, joita ei nykysuomessa enää tapaa."