Kuka on käyttänyt 1800-luvulla salanimeä Faster Ullas farbror ja mistä kirjasta saisin lisätietoa kyseisestä henkilöstä?

Kysytty

Kuka on käyttänyt 1800-luvulla salanimeä Faster Ullas farbror ja mistä kirjasta saisin lisätietoa kyseisestä henkilöstä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimimerkillä Faster Ullas farbror kirjoitti Jakob Fredrik Lagervall (1787-1865). Jotain tietoa hänestä löytyy muun muassa Otavan isosta tietosanakirjasta vuodelta 1963. Hajanaista tietoa hänen kirjallisesta tuotannostaan löytyy netistä hakusanalla "J. F. Lagervall". Hänen nimissään on muun muassa ensimmäinen yritys Shakespearen suomentamisesta. Hän kirjoitti 1830-luvulla Macbethin pohjalta Kurkijoen hävitys-nimisen näytelmän.
Tässä vielä kaksi Joensuun kaupunginkirjaston Koivikko-tietokannasta löytynyttä artikkeliviitettä :

Joensuun seudun merkkihenkilöitä: Kirjailija Jaakko Fredrik Lagervall
Kontiolahdelta.
Paakkanen, Pertti
Karjalan maa, /01.12.1974

Vanhoja karjalaisia kirjailijoita. Jaakko Fredrik Lagervall.
Härkönen, Iivo
Viena-Aunus, 8/ 1938, s. 384-385