Kuka ompeli Aleksanteri Suuren housut?

Kysytty

Kuka ompeli Aleksanteri Suuren housut?

Vastaus

Vastattu

Makedonian kuningas Aleksanteri Suuri (356 – 323 eKr.) ei käyttänyt housuja, vaan hänen pukautumisensa noudatteli yleiskreikkalaista tapaa. Kreikkalaisten mielestä housuja käyttivät vain sivistymättömät barbaarit.

Kreikkalaisen miehen tärkeimmät vaatekappaleet olivat kitoni ja khlamys. Kitoni koostui kahdesta isosta suorakulmaisesta kankaanpalasta, khlamys taas oli viitta. Alusvaatteita toki käytettiin myös. Makedonialainen erikoisuus oli kausia, joka oli nahasta tai huovasta tehty päähine. Taistelutilanteessa Aleksanteri käytti ainakin ylävartaloa suojaavaa linothoraks-panssaria.

Kuka sitten valmisti Aleksanterin vaatteet? Antiikin kreikkalaisessa yhteiskunnassa kehruu ja kutominen oli pääsääntöisesti naisten työtä. Ajalliset ja maantieteelliset eroavaisuudet tulee tietysti huomioida; naisen asema oli erilainen eri paikoissa eri ajankohtina. Tiedetään, että varsinkin Ateenassa miehet osallistuivat vaatteiden kaupalliseen valmistamiseen. On vaikea sanoa, osallistuivatko korkeassa asemassa olevat naiset vaatteiden valmistukseen.

Aleksanteri Suuri kuului makedonialaiseen argeadien hallitsijasukuun. Naisen asema oli argeadien hovissa suhteellisen vahva. Esimerkiksi Aleksanterin äiti Olympias oli kiivas ja vaikutusvaltainen hahmo, joka käytännössä hallitsi Makedoniaa Aleksanterin valloitusretkien aikana. Kutominen ei ehkä täysin luontevasti istu siihen kuvaan, mikä meille on säilynyt hänestä. Sen sijaan voisi kuvitella, että hovinaiset olisivat ehkä voineet olla vastuussa Aleksanterinkin vaatteiden valmistuksesta, mutta tämä on spekulaatiota.

Aleksanterin valloitusretket muuttivat silloista maailmaa perusteellisesti. Hänen ennenaikaisen kuolemansa hetkellä Makedonian valtakunta levittäytyi Kreikasta lähes Himalajalle asti. Aleksanteri ymmärsi, ettei hänen kannattaisi sotaretkillään esiintyä vierasmaalaisen valloittajana, vaan tarpeen mukaan kunnioittaa paikallisia tapoja. Paikallisten hallitsija- ja juhla-asujen käyttö liittyy tähän. Esimerkiksi kun Aleksanteri julistautui Aasian kuninkaaksi vuonna 331 eKr., hän alkoi käyttää näyttävää asua, joka oli saanut vaikutteita persialaisen kuninkaan asusta. On luultavaa, että tällöin Aleksanterin vaatetuksesta olivat vastuussa paikalliset vaatturit.

Lähteet:

Harlow, Mary & Nosch, Marie-Louise (toim.): Greek and Roman Textiles and Dress: An Interdisciplinary Anthology, Oxford 2014.

Lee, Mireille M.: Body, Dress, and Identity in Ancient Greece, New York 2015.

Neuffer, Eduard: Das Kostüm Alexanders dGr, Gießen 1929.