Kuka oli se tuntematon sotilas Linnan Tuntemattomassa vai mistä se nimi tulee?

Kysytty

Kuka oli se tuntematon sotilas Linnan Tuntemattomassa vai mistä se nimi tulee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Tuntematon sotilas ei viittaa kehenkään yksittäiseen henkilöön. Voidaan ajatella, että jokainen romaanin henkilöistä edustaa tavallaan tuntematonta suomalaista sotilasta, jonka olemuksen Linna tiivisti teoksensa tekstiä mukaillen Aamulehdessä 5.12.1954 julkaistussa kirjan mainoksessa näin: "Hän puolusti ideaansa, useinkin tavalla, jota on ihailtava, niin epäilyttävää kuin inhimillisen moraalin edessä on mitään sotaan liittyvää ihailla, mutta hyvin vähän idealistisesti hän sen teki. Kiroten hän koki kärsiä vaivansa, suutaan soittaen ja irvistellen hän täytti saamansa käskyt, ja sankaruudesta, isänmaasta ja siihen liittyvistä pyhistä arvoista hän laski leikkiä. - Asepukureuhkoineen, nyytteineen, rämpsineen, kiväärit selässä, patruunoita takintaskussa, pala vanikkaa leipälaukussa; sellaisena hän kulki läpi suuren näytelmän. Sellaisena hän koki kestää jonkin mättään tai kiven takana odottavan kuolemansa."

Linnan teoksen nimi oli Sotaromaani vielä siinä vaiheessa, kun hän lähetti sen kustantajalle. Tuntematonta sotilasta kirjan nimeksi ehdotti Linnan ystäväpiiriin kuulunut kirjailija Veikko Pihlajamäki.

Lähde:
Yrjö Varpio, Väinö Linnan elämä

22 ääntä

Kommentit

Monilla paikkakunnilla monissa maissa on muistomerkki "tuntemattoman sotilaan hauta" joka voi oikeasti ollakin jonkin tunnistamatta jääneen sotilaan hauta, kunnioittavia seremonioita varten. Tunnetuimpiin kuuluu Pariisin suuren riemukaaren alla oleva Tombe du soldat inconnu.
Olisikohan kirjan nimellä tarkoitus kunnioittaa kaikkia nimettömäksi jääneitäkin sotilaita?

Suomessa kaatuneet toimitettiin mahdollisuuksien mukaan kotiseurakunnan multiin, tunnistettuina.
Aiheesta mm. Turun Sanomissa
http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/1074139951/Tuntemattoman+sotila…

https://en.wikipedia.org/wiki/Tomb_of_the_Unknown_Soldier