Kuka oli saksalainen taidemaalari H. Rassberg? syntymäaika- ja paikka? Netissä on maalauksia, muttei mitään tietoa ko. henkilöstä.

Kysytty

Kuka oli saksalainen taidemaalari H. Rassberg? syntymäaika- ja paikka? Netissä on maalauksia, muttei mitään tietoa ko. henkilöstä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Netistä ei tosiaan löydy juuri mitään tietoa kyseisestä taitelijasta. Yhden teoksen kohdalla mainitaan Münchener Schule, joka Wikipedian mukaan viittaisi Münichin kuninkaalliseen kuvataidekouluun (Akademie der Bildenden Künste). Rassbergin nimeä ei kylläkään erikseen mainita nimiluettelossa.

Pyysin lisätietoja sähköpostilla Münchenin kuvataideakatemian kirjastosta sekä huutokauppa ZeitGenossenilta, jossa Rassbergin teos on ollut myynnissä ja odottelen vastausta.

Pelkästään Saksan kuvataidetta käsittelevää aineistoa Helmet-kirjastoista löytyy melko vähän. Varasin nyt tarkasteltavaksi kirjat German art in the 20th century : painting and sculpture 1905 - 1985 sekä Deutsche Kunst im zwangzigsten Jahrhundert, mikäli niistä löytyisi tietoa.

Lisäys 4.11.: Saksalaisesta huutokaupasta vastattiin, että heidän tiedostoistaan ei ko. nimellä löydy tietoja. Ja koska taulun myyntihinta on ollut varsin alhainen (75 e), kustannussyistä heillä ei ole intressejä tutkia asiaa enempää. Myöskään tilaamistani kirjoista ei löytynyt taiteilijan nimeä. Münchenin kuvataideakatemiasta vastausta ei ole tullut. Tällä erää H. Rassberg jäänee arvoitukseksi.

Lähteet:

Lot-Tissimo. Nettihuutokauppaportaali. https://www.lot-tissimo.com/de-de/auction-catalogues/zeitgenossen/catal…

Munich School. Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Munich_School. (Katsottu 31.10.2022)