Kuka oli ruotsinkielisessä teatterimaailmassa Pöystien ja Tove Janssonin kanssa yhteistyössä toiminut naispuolinen teatterinjohtaja?

Kysytty

Kuka oli ruotsinkielisessä teatterimaailmassa Pöystien ja Tove Janssonin kanssa yhteistyössä toiminut naispuolinen teatterinjohtaja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on todennäköisesti suomalainen teatteriohjaaja ja teatterinjohtaja Vivica Bandler (5.2.1917 – 30.7.2004), joka johti Lilla Teaternia vuosina 1955 – 1967. Lasse Pöysti kirjoittaa hänestä muistelmateoksessaan Jalat maahan: ” Vivica oli kauan unelmoinut teatterista. Hän oli opiskellut elokuvaa Jacques Feyderin ja Maurice Clochen assistenttina Pariisissa. Vivica luki agronomiksi. Opiskelu ei ollut helppoa harjoittelukesinä haravakoneen satulassa. Sellaista heinänuhaa kuin Vivicalla en ole nähnyt kenelläkään.”

Vivica Bandler puolestaan muistelee Tove Janssonia kirjassa Toven matkassa, Resa med Tove : en minnesbok om Tove Jansson: ”Epävarmuus leimasi voimakkaasti sekä Toven että minun nuoruutta. Epävarmuuden syitä ei kuitenkaan voi asialliseen riikinruotsalaiseen tyyliin löytää ’sodasta ja kurjuudesta’. Maailmassa on yksinkertaisesti ihmisiä, jotka pelkäävät. Monet Muumi-kirjoistakin kertovat jollain tavalla pelon voittamisesta.”

Ohjaajana Vivica Bandler debytoi svenska Teaternissa vuonna 1947. Hän toimi aktiivisena suomalaisen kulttuurin vientinaisena: johtajana Oslon Nye Teaternissa vuosina 1967-1969 ja Tukholman kaupunginteatterissa vuosina 1969-1980. Hänet muistetaan avantgarde-teatterin ja teatteridemokratian kehittäjänä. Hän oli kulttuuripersoona, joka sai poikkeuksellisen ansiokkaasta urastaan sekä suomen- että ruotsinkielisillä näyttämöillä akateemikon arvonimen vuonna 1999.

http://www.yle.fi/elavaarkisto/