Kuka oli Rooman viimeinen keisari? Mikä oli triumfi ja mitä olivat triumfikaaret?

Kysytty

Kuka oli Rooman viimeinen keisari?
Mikä oli triumfi ja mitä olivat triumfikaaret?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rooman viimeinen keisari oli vuonna 476 vallasta syösty Romulus Augustulus. Triumfi oli Rooman senaatin voittoisalle sotapäällikölle myöntämä voittojuhla, riemujuhla. Joskus tapausta juhlistettiin rakentamalla erityinen riemukaari eli triumfikaari menestyksekkään päällikön kunniaksi.
Hyvä johdatus Rooman historiaan suomeksi löytyy osoitteesta:
http://www.wsoy.fi/koulu/reaali/historia/aika/rooma/ .